Deutsch / English
Teatrul German de stat Timișoara

Fräulein Braun

de Ulrich Hub
Coordonare artistică: Ida Jarcsek-Gaza


GÂNDURI DESPRE EVA BRAUN


Fräulein Braun” reprezintă visul fericirii ce trece adesea prin nefericire. Iluziile şi autoamăgirea o determină pe Eva Braun, amanta secretă a lui Adolf Hitler spre cele mai contradictorii acţiuni şi atitudini. În ultimele clipe de dinaintea morţii, după ce se otrăveşte, Eva îşi rememorează viaţa. Astfel, sunt aduse în prim-plan clipele decisive ale controversatei sale existenţe. Acţiunea alternează între fascinaţie şi furie, între nepăsare copilărească şi luciditatea adultului - a unei femei frumoase, dar în aceeaşi măsură, vanitoase. Frumuseţea aceasta este în măsură să îi calmeze frustrările şi să îi îndulcească suferinţa. Eva Braun este o femeie puternică, cu o personalitate complexă. Ca amantă secretă a Führer-ului este expusă unui statut incomod, care îmbină puterea cu neputinţa. Ea îşi pune un ţel pe care îl urmăreşte obsesiv o viaţă întreagă. Povestea ei oscilează între ridicol şi grotesc, primind însă şi trăsături tragice. Eva îşi atinge scopul fiind legitimată de Hitler ca cea mai importantă femeie a Reich-ului. Faptul că această căsătorie are ca urmare sinuciderea, nu mai contează...


DESPRE AUTOR

Ulrich Hub
s-a născut la 2 noiembrie 1963 în Tübingen, a absolvit studiul actoriei la Universitatea de Muzică din Hamburg, a lucrat apoi atât ca actor, cât şi ca regizor la diferite teatre, scriind şi diverse scenarii.

DESPRE EVA BRAUN
Eva Braun s-a născut la 6 februarie 1912 la München. În 1929 a lucrat împreună cu fotograful Heinrich Hoffmann, în al cărui atelier l-a cunoscut şi pe Adolf Hitler. După două tentative de sinucidere ale Evei, Hitler consolidează legăturile cu ea. Relaţia dintre ei merge până acolo, încât Hitler o include pe Eva în testamentul său. La 7 martie 1945 Eva călătoreşte la Berlin, contrar dispoziţiei lui Hitler, şi se instalează într-una din camerele buncărului de sub Cancelaria Reichului, unde se va sinucide împreună cu Hitler, la 30 aprilie.

DESPRE PIESĂ
Piesa de teatru prezintă amintirile Evei din adolescenţă şi până la clipele de dinaintea sinunciderii. După ce Eva ia otrava, prin faţa ochilor i se derulează întreaga viaţă, fiind evocate atât momente de dinaintea începutului relaţiei cu Hitler cât şi de după aceea. Întreaga acţiune e plasată la graniţa dintre tristeţe şi bucurie, dintre indiferenţă copilărească şi maturitatea lucidă a unei femei frumoase. Eva Braun a fost mai mult decât „amanta secretă a lui Hitler”. A fost o femeie care avea totul şi nimic în acelaşi timp.

Premiera: 25 februarie 2007, 19:00

Distribuția

Dramaturgia
Alina Mazilu

Spaţiul scenic
George Petre

Concept grafic
Eugen Varga

Coordonare artistică
Ida Jarcsek-Gaza

Extrase de presă

„Meritul interpretei şi al subtilei regii, realizată de Ida Jarcsek-Gaza, este cel de a fi găsit punctele de legătură între personaj şi public la nivelul sentimentelor şi al gândurilor. Astfel această piesă, aparent lipsită de accente puternice, a devenit extrem de ofertantă pe plan artistic şi teatral. De fapt ce are de a face teatrul cu adevărul istoric? Pornind de la întrebarea în ce măsură conduita Evei Braun a fost una de complicitate sau mai degrabă de inerţie, accentul dramatic este transferat pe un fragment de viaţă, din care rezultă psihograma unei crize sufleteşti. Deşi în plan secund istoria, figura lui Adolf Hitler şi cotidianul monstruos al Germaniei naziste constituie o prezenţă permanentă, în universul sufletesc al personajului există loc pentru umor şi parodie. [...] Avem de-a face cu o prestaţie solidă, memorabilă a Tatianei Sessler, evidenţiată prin impostaţie puternică, articulare atentă, gestică spontană şi energică.”



Extras din: Monolog über den seelischen Notstand [Monologul unei crize sufleteşti] de Balthasar Waitz, în: Banater Zeitung, 28 februarie 2007

Fotografii din spectacol

Știri

#teatrusigur