Teatrul German de Stat Timișoara și Teatrul Evreiesc de Stat București vă invită sâmbătă, 4 noiembrie 2023, la premiera spectacolului Sidy Thal, o co-producție care reconstituie atentatul anti-semit din Palatul Culturii, petrecut în Timișoara anului 1938. Spectacolul începe la Sinagoga din Cetate (Mărășești, nr.6), la ora 19.30, și continuă în sala TGST.
Premiera bucureșteană va avea loc pe 12 noiembrie 2023.
La 26 noiembrie 1938, două grenade de mână au explodat în sala de
spectacole a Teatrului din Timișoara în timpul unei reprezentații a
cântăreței evreico-bucovinene Sidy Thal și a ansamblului său. Patru persoane au
fost ucise și 70 rănite în atacul antisemit comis de Garda de Fier, un grup
naționalist de extremă dreapta.
Asasinatul de la Timișoara din 1938 nu trebuie scos din contextul evoluțiilor politice din România, dar și din Europa. După Primul Război Mondial, României i-au fost acordate teritorii mari, iar proporția populației evreiești s-a dublat, ajungând la aproape 800.000 de persoane. Deși evreii au putut dobândi cetățenia în baza Constituției din 1923, câțiva ani mai târziu aproximativ o treime dintre ei au fost din nou privați de ea.
În același timp, Mișcarea Legionară și, mai târziu, Garda de Fier s-au
transformat într-o mișcare de masă comparabilă cu Partidul Național Fascist
italian sau cu Partidul Nazist din așa-numitul Al Treilea Reich. Ideologia
includea antisemitism, fundamentalism mistico-ortodox și ultranaționalism.
Dictatura fascistă instaurată în 1940 a făcut din România un aliat al Puterilor
Axei.
A urmat exterminarea sistematică a evreilor. După un pogrom îngrozitor
la București la începutul anului 1941, forțele de securitate românești,
împreună cu Wehrmachtul, au ucis aproximativ 13.000 de evrei la Iași în același
an. Cei din estul țării au fost deportați în Transnistria, în timp ce evreii
din zonele care înainte aparținuseră Ungariei au fost uciși în lagăre de
exterminare. Potrivit cercetătorilor, aproximativ 350.000 de evrei au murit în
mod violent în zonele din România Mare până la jumătatea anului 1942.
Evenimentul, puțin cunoscut în orașul Timișoara, Capitală Europeană a
Culturii 2023, a fost cercetat de dramaturgul Thomas Perle și regizorul Clemens
Bechtel cu ajutorul Mariei Mădălina Irimia de la Centrul pentru Studiul
Istoriei Evreilor din Romania „Wilhelm Filderman” din România și au creat o
piesă documentară pornind de la acest incident.
Ce este adevărat? Ce s-a întâmplat cu adevărat? Piesa de teatru și
producția sunt o încercare de a reconstitui atacul și perioada în care
antisemitismul și fascismul au devenit parte din viața de zi cu zi într-o
societate multiculturală, ceea ce a dus la oroarea celui de-al Doilea Război
Mondial și la Shoah.
Sidy Thal este prima cooperare între Teatrul German de Stat Timișoara și Teatrul Evreiesc de Stat București. Piesa multilingvă va fi jucată în germană, română și idiș.
Cu: Enikő Blénessy, Viorica Predica, Maia Morgenstern, Silvia Török, Katia Pascariu, Daniela Török, Olga Török, Oana Vidoni, Radu Brănici, Rareș Hontzu, Mircea Dragoman, Richard Hladik, Mihai Prejban.
Regie: Clemens Bechtel • Decorul și costumele: Șteff Chelaru, Ioana Groza • Muzică: Dan Simion • Documentare: Maria Irimia • Colaborare dramaturgică: Dan Druță • Asistență de regie: Isolde Cobeţ • Machiaj: Bojita Ilici, Aurora Spasinovici • Regie tehnică: Ovidiu Radu, Aurel Cristea • Înregistrări pentru audio-walk & Video Design: Alex Halka • Pregătire muzicală: Roxana Ardeleanu
Clemens Bechtel lucrează ca regizor din
1995 și este cunoscut mai ales pentru lucrările sale bazate pe cercetare. A
montat spectacole în Germania, Austria, Elveția, Ungaria, România, precum și în
Burundi, Mali și Malawi. Spectacolul său Staatssicherheiten/Securitatea statului
la Hans-Otto-Theater din Potsdam, în care foști deținuți vorbesc despre
închisorile Stasi, a fost distins cu Premiul Friedrich Luft în 2009. Hunger for Trade 2015 la Schauspielhaus Hamburg
a fost, de asemenea, un proiect important pentru el. În acest
proiect, teatre de pe patru continente s-au reunit pentru a realiza opt piese
de teatru despre piețele alimentare globale. În ultimii ani, Bechtel a montat
multe spectacole în Africa de Est și în Europa de Est, dar și în Wiesbaden,
Mannheim și Freiburg.
Despre acest spectacol, regizorul a declarat: „Ceea ce mă
interesează în mod deosebit în această abordare sunt două întrebări: Cum
reconstruim trecutul? Din ce perspective? Mă preocupă și mai mult examinarea
valorii teatrului. De ce vrem să continuăm să jucăm în timp ce lumea se
prăbușește în jurul nostru? Ce valoare are de fapt cultura în astfel de
momente? Pentru noi, ca artiști, dar și pentru alții: pentru autorii violenței
și pentru victimele violenței. Când ar fi mai bine să ne oprim, să tăcem?”
Thomas Perle s-a născut în 1987 la Vișeul de Sus în România și a emigrat în Germania împreună cu familia sa în 1991. A studiat teatru, film și media la Universitatea din Viena și a dobândit experiență ca asistent de regie la Schauspielhaus Wien. În 2013 a primit premiul pentru literatură exil. În 2018, debutul său în proză wir gingen weil alle gingen./am plecat pentru că toți au plecat a fost publicat la editura edition exil. În 2019 a primit premiul Retzhofer pentru dramaturgie pentru piesa sa karpatenflecken/carpații ca niște pete pe pielea mea. Aceasta a avut premiera la Deutsches Theater Berlin în 2021. Spectacolul a deschis Festivalul Eurothalia al TGST în 2022. În același an, piesa sa ein jedermann/domnul iedeman a avut premiera la Teatrul Național Radu Stanca Sibiu. În 2022, karpatenflecken s-a jucat la Burgtheater Wien din Austria, iar în 2023 a primit prestigiosul premiu pentru teatru Nestroy pentru cea mai bună piesă a anului. Thomas Perle a fost cronicar al orașului Timișoara în rezidență la Forumul Cultural German din Europa de Est, timp în care a scris piesa Sidy Thal împreună cu Clemens Bechtel, pentru TGST.
Vă așteptăm la premieră!